De 6 meest gelezen artikelen van 2023 op onze website

Met de feestdagen en het einde van het jaar voor de deur, kijken we terug op 2023 en maken we de inventaris op van de meest gelezen artikelen op onze website.

Onze lezers zoeken het meest informatie over alles wat met verblijfsstatus, belastingplicht en het invoeren van auto’s te maken heeft. De onderstaande lijst is dan ook niet alleen een jaaroverzicht van onze website in 2023, maar ook een goede introductie voor iedereen die bezig is naar Spanje te emigreren.

¿Benieuwd? ¡Vamos!

6: Met een pensioen of uitkering in Spanje gaan wonen

Met het heerlijke klimaat, een west-Europees welvaartsniveau en de relatief lage kosten voor het levensonderhoud, is Spanje een geliefd land om te wonen voor mensen uit Nederland en België met een pensioen of een uitkering. En waarom ook niet? Als je de mogelijkheid hebt je inkomen mee te nemen en je hoeft niet te werken, hoef je ook niet in het grijze weer te blijven zitten.

Maar als je eenmaal de beslissing hebt genomen, merk je dat er nogal wat bij komt kijken. Los van de verhuizing, wat al genoeg gedoe is, moet je al je papieren regelen. En vroeg of laat kom je de vraag tegen: hoe zit dat met je uitkering of pensioen en de belastingen als je in Spanje gaat wonen?

Het zesde meest gelezen artikel op onze website in 2023 geeft antwoord op deze vragen.

5: ITV, de autokeuring in Spanje: een kleine uitleg

De Inspección Técnica del Vehículo, kortweg ITV, is de autokeuring of automobielinspectie in Spanje. Deze is natuurlijk verplicht voor alle motorvoertuigen. Op zich is de autokeuring of automobielinspectie in Spanje niet zo heel verschillend van die in Nederland of België. Dit komt ook om dat veel van de keuring op Europees niveau is vastgelegd. Toch zijn er een aantal verschillen. In dit artikel bekijken we hoe de autokeuring in Spanje in zijn werk gaat.

Naast de autokeuring doet de ITV trouwens een aantal andere zaken, waaronder het opstellen van de technische kaart als je de auto in wilt voeren. Hier gaan we ook kort op in.

4: Wonen in Spanje, werken in Nederland of België: een uitleg

Steeds meer mensen werken in Nederland of België, maar wonen in Spanje. Het past in een trend die al voor 2020 was begonnen, maar door de lockdowns in een stroomversnelling is geraakt: werken op afstand. Dit kan in vele vormen. Sommige werkgevers staan je toe om voltijd vanuit huis te werken, waardoor je niet langer in de buurt van je werk hoeft te wonen. Of je bent een digital nomad: een zelfstandige die door het gebruik van internet niet langer gebonden is aan een locatie.

Fiscaal gezien kan werken in een land en wonen in een ander land nogal ingewikkeld zijn. Waar betaal je belasting waarover? Saaie kost, maar je moet het wel goed regelen allemaal.

De informatie in dit artikel is voornamelijk gericht op mensen die in loondienst werken voor een bedrijf uit Nederland of België, maar in Spanje wonen. Dit artikel niet gericht op zelfstandigen of echte digital nomads.

3: Fiscaal resident in Spanje: wat betekent dat? Een uitleg

Als je voor langere tijd of definitief in Spanje woont en er je belastingen gaat betalen, krijg je de status van fiscaal resident.

Doorslaggevend hierbij is of je in een kalenderjaar meer wèl, dan niet in Spanje hebt gewoond. Met andere woorden, als je 183 dagen in een kalenderjaar, of meer, in Spanje hebt gewoond, ben je er belastingplichtig. Die dagen hoeven niet aaneengesloten te zijn.

Het fiscaal residentschap houdt in eerste instantie in dat je in Spanje belasting betaalt over al je inkomsten wereldwijd. Dit is de IRPF, impuestos sobre la renta de personas físicas.

Het op twee na meest gelezen artikel op onze website in 2023 gaat in op deze saaie, maar o zo belangrijke materie.

2: Een auto invoeren in Spanje: het kenteken omzetten

Het is een van de grote obstakels bij een verhuizing naar Spanje: het invoeren van de auto en het omzetten van het kenteken. Voor veel mensen is dit met grote vragen omgeven. Moet het überhaupt? Binnen hoeveel tijd na de verhuizing? En hoe dan?

Wil je je eigen auto meenemen, dan zijn er grofweg twee mogelijkheden. In de eerste plaats kan je de auto gewoon invoeren. Maar er bestaat ook de mogelijkheid om de auto mee te verhuizen als deel van de inboedel.

Het is zo’n beetje de ingewikkelste procedure waar je mee te maken kunt krijgen als je naar Spanje verhuist. Het is dan ook niet vreemd dat het op één na meest gelezen artikel op onze website in 2023 het overzicht van deze procedure is.

Ondersteuning bij het aanvragen van een Spaans kenteken

Een auto meeverhuizen of invoeren is een van de lastigste procedures als je in Spanje gaat wonen. Veel mensen zijn er maanden mee bezig… zonder resultaat. Uitbesteden bespaart je veel ergernis en ellende.

Wij kunnen het grootste deel van dit proces van je overnemen, en in de rest kunnen we je begeleiden.

Klik hier voor meer informatie.

2023 op onze website

1: Een resident worden in Spanje: wie, wat en wanneer?

Niet geheel een verrassing: het meest gelezen artikel op onze website gaat ook in 2023 over het aanvragen van de residencia.

Als je langer dan 3 maanden in Spanje verblijft, moet je wettelijk gezien resident worden. Dat is een aanpassing van je verblijfsstatus zodat je langere tijd in het land kan wonen. Het is wat anders dan een verblijfsvergunning. Omdat Spanje deel uitmaakt van de schengenzone, heb je die niet nodig. Toch zijn er een aantal voorwaarden verbonden aan permanent of semi-permanent verblijf.

Het groene kaartje dat je ontvangt bij de inschrijving, noemt men vaak onterecht “NIE”. En je laten inschrijven als resident, als permanente buitenlandse inwoner dus, heet in de volksmond ook wel residencia.

Begeleiding nodig bij de aanvraag van de residencia?

Wij van yourcatalancontact kunnen je begeleiden bij de aanvraag van de residencia. We bereiden het volledige dossier voor, controleren alle documenten en maken de afspraak bij de Policía Nacional, zodat je er alleen nog maar naartoe hoeft te gaan om de aanvraag af te ronden!

Klik hier voor meer informatie.

Ondersteuning nodig?

De meest gelezen artikelen op onze website in 2023 geven al een goed idee van de problemen waar mensen die naar Spanje verhuizen tegen oplopen. Bij bijna al deze bureaucratische obstakels kunnen wij van yourcatalancontact.com ondersteuning bieden. Mocht je dat nodig hebben, contacteer ons dan per mail, op info@yourcatalancontact.com.

Ben je benieuwd naar al onze nieuwe publicaties in 2024? Ga je graag samen met ons door de Spaanse bureaucratie te ontdekken komend jaar? Geef je dan op voor onze mailinglijst en volg ons op facebook!